söndag 24 februari 2008

Grön Marknadsföring – via Internet

Det finns mycket att säga om marknadsföring som vill förändra kundens livsstil, så kallad grön marknadsföring, många har behandlat ämnet och det utdelas till och med ut ett ”Nobelpris” i grön marknadsföring. Man kan läsa mer om det i webbtidningen miljöaktuellt.

I begreppet grön marknadsföring kan man ju också lägga hur miljövänliga själva reklam metoderna är. Reklam utskick i alla brevlådor, skyltreklam på busskurer och i T-banan, reklampelare och annonser i tidningar är ju alla metoder som förbrukar en hel del papper samt kräver omfattande transporter av reklammaterialet.

Det går åt mycket skog och fossila bränslen innan man når ut med sitt budskap på det ”gamla” sättet som dessutom är ett dyrt och långsamt sätt att annonsera. Internet som verktyg att nå presumtiva kunder är snabbt samt betydligt mindre resurskrävande, man hjälper till att spara på skogen och bidrar till minskade koldioxid utsläpp.

Men det kan ju få motsatt effekt om man med framgång marknadsför resurskrävande varor via internet. Vi tänker oss att en bilhandlare slutar annonsera i tidningar och reklamutskick för att istället enbart använda sig av grön marknadsföring via internet. Om detta leder till ökad försäljning av bilar så har han sparat på skogen men bidragit till ökade utsläpp.

Bara relativt stora aktörer har råd att trycka upp reklamutskick mm. Nätet som annonsplats passar även de som har en mindre kassa för reklamkampanjer, på webben blir det konkurrens på lite jämlikare villkor. Det är inte komplicerat och framför allt billigare att hitta marknadsföring via internet än att använda sig av de ”gamla” reklammetoderna.


Lycka till !
Tomas
ToJo-Marketing Consulting

1 kommentar:

Crille sa...

Hej!

Vill du vara med och tävla om ett Superpresentkort? Gå in på min blogg www.crillecool.spaces.live.com och kolla i gästboken där tävlingen ligger uppe. =)

Ciao

The Most Popular Traffic Exchange