lördag 4 oktober 2008

Syns ditt företag på nätet?

De flesta webbsurfare använder sökmotorerna; Google, Yahoo, MSN eller Live Search när de söker efter varor och tjänster. Därför är det väldigt klokt att marknadsföra sitt företags hemsida i sökmotorer och få bättre placeringar på Google och andra stora sökmotorer. Man kan göra det på i huvudsak två olika sätt, SEM respektive SEO.

Den vanligaste och mest välkända metoden är Sökmotormarknadsföring (SEM) via betalda textannonser (sponsored links) som visas högst upp eller till höger på första sökresultatsidan. Man betalar bara när någon klickar på annonsen.

- Fördelarna är att det är relativt enkelt och inte tar så lång tid. Man bestämmer hur stor annonsbudgeten skall vara och har bra kontroll.

- Nackdelarna är att det är väldigt dyrt att konkurrera om populära nyckelord. Många tycker också att hela idén med sökmotorer och internet förfelas om man kan köpa sig platser på första parkett och inte ta sig dit av egen kraft. Folk litar mindre på betalda annonser än naturliga sökresultat.

Den andra metoden kallas Sökmotoroptimering (SEO) och målet är att placera din hemsida högt i de naturliga sökresultaten. De mest konkurrenskraftiga nyckelorden skrivs in i texten på ett okonstlat sätt och med rätt frekvens för att hemsidan skall uppfattas som den mest relevanta för de aktuella nyckelorden. Man anpassar även META taggar och genererar relevant inlänkning om det behövs.

- Fördelarna är att det går att lära sig göra allt på egen hand och hemsidan placerar sig högt i de naturliga sökresultaten. Man får också en genomgång av sajten där man kan upptäcka om den är för långsam eller behäftad med andra fel, som då kan åtgärdas.

- Nackdelarna är att det är väldigt tidskrävande för en amatör och att det finns många ”SEO-proffs” som lovar mycket mer än de kan hålla.

Men det finns hjälp att få för att synas på nätet med sökmotoroptimering.

Båda metoderna är billigare än TV-reklam och tidningsannonser och det ger kontakter som letat efter just det som ditt företag har att erbjuda, vilket i sin tur innebär högre konverteringsgrad. Dvs fler köp per kontakt jämfört med TV-reklam och tidningsannonser.

Det kan med andra ord öka din lönsamhet avsevärt, om det görs på rätt sätt förstås.


Tack för ordet och lycka till på webben,

Tomas Ohlum


Digg!

Inga kommentarer:

The Most Popular Traffic Exchange