tisdag 16 juni 2009

SEO i sociala medier

Under det senaste året eller så har marknadsföring på nätet förändrats väldigt mycket och tilldrar sig alltmer intresse från olika marknadsaktörer. Sociala medier är nu ett stående samtalsämne på de flesta sökmarknadsförings bloggar. Många talar och alltfler lyssnar!

SEO är fortfarande ett mysterium för de flesta, men dimman börjar nu lätta för många. Därför att bloggar och forum, samt den växande marknaden för sökmotorindustrin och dess konferenser har gett många människor svar på aktuella och fungerande SEO tekniker.
Framväxten av webbplatser som Facebook, Digg, StumbleUpon, Twitter, Pusha och många andra innebär inte bara en stor förändring för användarna, utan också för oss internetmarknadsförare.

Många företag och myndigheter satsar på sociala medier och provar sig fram till vilka av dessa webbplatser som bäst genererar trafik och hype om en produkt eller ett varumärke. Bloggar och sociala media är nu bland de viktigaste källorna för att lära sig att marknaden och hur man bäst når sin målgrupp.

För mig som sökmotoroptimerare handlar det också om att använda sociala media för att få kvalitativ inlänkning från dessa webbsidor till mina uppdragsgivares hemsidor.


Lycka till,

Tomas Ohlum
SEO expert, webbyrån ediTED

3 kommentarer:

Douglas Berkö sa...

Hej!

Kul blogg! Tävling på min, kolla gärna in!

MVH Douglas, d.berkö

Ken sa...

Bra inlägg med bra information.

Internetblogg sa...

Riktigt bra inlägg, håller med om att mycket nu faktiskt går att lära sig via bloggar och andra typer utav informationsnätverk på nätet.

The Most Popular Traffic Exchange