tisdag 30 oktober 2012

Anledningar att annonsera på webben 3(10) – Anpassning mot målgrupp

Rätt typ av annons till rätt målgrupp vid rätt tillfälle och på rätt plats, fixar du enkelt på webben.

En av de främsta fördelarna med annonsering på internet är flexibiliteten. På nätet kan du anpassa annonseringen på ett helt annat sätt än i traditionella medier.

På webben kan du nå människor som med hög sannolikhet är intresserade av dina produkter eller tjänster.

Det beror på att man kan styra innehåll och exponering efter olika kriterier:

•    Innehållsbaserat: Specifikt relaterat till vad man letar efter eller tittar på.
•    Demografiskt: Ålder och/eller geografisk hemvist.
•    Vald exponering: Intill ett specifikt webbinnehåll som t.ex. en video på YouTube.
•    Beteendestyrt: Baserat på tidigare besökta webbplatser, inställningar och önskemål.

Användandet av cookies ger även möjligheter att återknyta till internetanvändare som tidigare har visat ett intresse för ett givet företag. Ett exempel på detta:

•    En person har avbrutit ett köp i kassan på en webbshop. Tack vare cookien kan företaget senare påminna personen om dennes intresse för sådana produkter, genom att utforma relevanta erbjudanden i annonsering vid ett senare tillfälle. 

Dagens nivå på digital teknik erbjuder webbannonsörer bättre avkastning på marknadsförings-budgeten samt fantastiska möjligheter att kundanpassa annonser, webbinnehåll och tjänster för sina målgrupper.

En marknadsundersökning utförd av IAB UK och YouGov visar att 66 % av webbannonsörer som använder målgruppsanpassad annonsering anser att det ger mer än icke skräddarsydd annonsering.

Med annonsering på nätet kan du även styra antalet visningar och typ av platser. Detta göra att du kan få ut mer av din annonsbudget, variera budskapet och räckvidden efter behov. På detta sätt kan du undvika att upplevas som tjatig, som fallet kan vara när samma annons visas hela tiden.


Lycka till online önskar,
Tomas Ohlum, SEO-specialist på webbyrån ediTED

Anledningar att annonsera på webben 4(10) handlar om – Kreativa möjligheter

Källa: Internet Advertising Bureau (IAB) UK

Inga kommentarer:

The Most Popular Traffic Exchange