torsdag 8 november 2012

Anledningar att annonsera på webben 5(10) – Skapa buzz och engagera online

Skapa uppmärksamhet online och behåll den med engagemang


”Ett snyggt varumärke söker konsumenter med sinne för humor för långvarig relation”. Ett företag som letar efter genuina och långvariga kundrelationer kan vinna mycket på att profilera sig på nätet och börja engagera.

Varför? Eftersom webben erbjuder hittills oöverträffade möjligheter att kommunicera och dela med sig av information och upptäckter - inte bara via bilder och ljud - webben är en interaktiv och sällsynt dynamisk arena.

På nätet är informationsflödet innehållsbaserat och allt sker i realtid. Människors utbyte av information på webben ökar exponentiellt idag. Utvecklingen av tekniker och kommunikationsplattformar gör det möjligt att nå och kommunicera med de människor du vill.

Begränsningen ligger i hur mycket tid du kan avsätta samt graden av engagemang du kan uppbåda.
Webben erbjuder alla upptänkliga verktyg som behövs, inte bara för att träffa rätt kille eller tjej. Där finns även allt som behövs för att skapa intresse och engagemang kring ett varumärke.    

Några exempel på hur värdefull en aktiv webbnärvaro kan vara för ett företag:

•    Företag A lanserar en ny produkt. Internetanvändare kan läsa om den, titta på en video om den, beta testa den före många andra eller ställa frågor om produkten direkt till dem som utvecklade den.

•    Företag B har placerat en annons om lediga hotellrum på den sajt där du håller på att boka en flygresa. Du kan kolla efter hotellrum på din destinationsort utan att lämna flygboknings –sajten. Chansen är stor att du bokar flyg och hotellrum på samma sajt nästa gång du ska iväg på affärsresa.

•    Företag C erbjuder gratis appen ”personlig tränare”. Det passar dig utmärkt eftersom du ska börja träna och komma i form. Då kommer du att använda appen flera timmar i veckan och tala om för vänner och bekanta på webben hur bra den funkar för dig. Företag C delar ut en kostnadsfri service och i utbyte får de omfattande hjälp att sprida kännedomen om varumärket.

Dessa och många andra sätt att använda de möjligheter som erbjuds online - har effekt när folk står inför ett val av varumärke.


Lycka till online önskar,
Tomas Ohlum, SEO specialist och webbstrateg

Anledningar att annonsera på webben 6(10) handlar om – Den sociala biten

Källa: Internet Advertising Bureau (IAB) UK

Inga kommentarer:

The Most Popular Traffic Exchange