måndag 12 november 2012

Anledningar att annonsera på webben 6(10) – Social marknadsplats

Människor är sociala – särskilt på nätet


Som företag kan du prova och så om webben är en social marknadsplats som passar
just ditt företag.


Om du betänker att TV reklam har 25 år på nacken och att det lästs upp annonser i Radio i 70 år, så inser du nog att annonsering i digitala medier fortfarande är en väldigt färsk företeelse.

Trots att internet är så ungt, är idag 90 % av Svenskarna mellan 16 – 74 år aktiva på nätet. Under 2011 omsatte den Svenska e-handeln 27,7 miljarder, en ökning med 10 % från året innan.

Varför har det gått så fort? En starkt bidragande orsak är vårt nedärvda sociala beteende och att det är lätt att vara social online:
• Du kan starta en konversation om t.ex. bantningskurer när som helst.
• Närhelst du känner för det kan du kolla vad andra tycker om den nyöppnade krogen.
• Med en knapptryckning kan du dela galna upplevelser eller de största stunderna i livet, med vännerna, kollegorna eller t.o.m hela världen.

Allt detta har lett till att vi nu spenderar drygt en fjärdedel av tiden i sociala medier när vi är online. Eftersom vi är sociala en stor del av vår tid på nätet, ger det goda möjligheter för företag att visa upp sig för och kommunicera med sina målgrupper.

Detta förutsätter att företaget tillför något till konversationen eller t.o.m skapar en ny användarupplevelse i det sociala mediet:
• En matlagningsvideo från en företagskanal på YouTube med möjlighet att klicka och köpa ingredienserna direkt i videon.
• Nyhetsbyråer tillåter oss att kommentera och dela nyheter i realtid.

Den digitala världen är ett samhälle i ständig utveckling med alltfler deltagande medborgare och naturligtvis en värld där framtidens företag behöver synas och interagera.

Lycka till online önskar,
Tomas Ohlum

Anledningar att annonsera på webben 7(10) handlar om – Mätbarheten

Källa: Internet Advertising Bureau (IAB) UK

Inga kommentarer:

The Most Popular Traffic Exchange