fredag 16 november 2012

Anledningar att annonsera på webben 7(10) – Mätbara resultat med annonsering på nätet

Internet - Mest mätbara marknadsföringsmediet någonsin


På webben kan du marknadsföra ditt varumärke minst lika bra som i traditionella medier, och dessutom med betydligt större möjligheter att mäta resultaten av dina annonskampanjer.

Nätet erbjuder ett brett spektrum av mätpunkter för konsumentbeteende som ger tillräckligt med information för att se ROI på varenda krona du lagt på marknadsföring online.

Det är faktiskt så att internet är unikt när det gäller förmågan att följa och mäta aktiviteter under hela köpprocessen. Några exempel på mätbara köprelaterade online aktiviteter:

• Genomförda köp.
• Nyhetsbrev, nytt abonnemang.
• Annonsvisningar och klick som lett till besök på målsida.
• Ifyllt kontaktformulär på målsida.
• Antal köp via en interaktiv annons.
• Vad folk svarat i ett quiz

.... och mycket mer.

Det går även att övervaka och mäta vad som sägs om era produkter och ert varumärke i bloggar, på Twitter och andra sociala plattformar på webben. Kan ge väldigt värdefull information om vad ni bör fokusera på just nu.


Lycka till online och ha det gött i helgen önskar,
Tomas Ohlum, SEO-specialist, copywriter, webbstrateg m.m

Anledningar att annonsera på webben 8(10) handlar om – Interaktivitet

Källa: Internet Advertising Bureau (IAB) UK
Ex4Me

1 kommentar:

Internetblogg sa...

Mycket bra igen!

En sak kan tilläggas dock gällande just mätbarheten. Med de sidorna som är länkade till Google Analytics kan du ju dessutom se just hur personer tar sig till din sida (som sökmotorer, från vilka sidor osv) vilket ger ytterligare insyn till marknadsföringen.

The Most Popular Traffic Exchange