tisdag 27 november 2012

Anledningar att annonsera på webben 8(10) – Interaktiv annonsering

Ta vara på energin online. Engagera dina målgrupper med interaktiva kampanjer och annonser på mötesplatsen #1, internet!


Internet är både ett givande och ett tagande medium där folk klickar, skriver, pratar och filmar när de använder sig av webbplatser, e-post och andra onlinetjänster. Detta gör det möjligt för företag att svara direkt och interagera med sina kunder.

De verktyg för interaktivitet som finns på nätet bidrar till en engagerande, uppslukande upplevelse för konsumenterna. Display annonser kan pränta in ett varumärke, men de kan också ge mycket mer - t.ex. formulär för att samla in kunduppgifter, videoklipp, webbspel och de kan t.o.m ha inbyggd köpfunktion.

Varumärkes positionering i kombination med interaktiva upplevelser sträcker ut samtalet, väcker känslor och uppmuntrar till svar. Interaktivitet kan användas för att berätta om produkter eller tjänster, för att underhålla eller roa, bygga varumärken eller till och med för att samla in feedback, kontakter samt att sälja mer.

Den enda begränsningen för interaktivitet online är din fantasi och fantasin hos dina konsumenter. Till exempel:
•    Både Lynx och Tippex har använt interaktiva videoannonser där berättelser ändras beroende på vilka ord tittarna skriver in.
•    Samtidigt skapade Lady Gaga och Grammy Awards en mikrowebbplats som automatiskt uppdaterades med höjdpunkter från de senaste och mest populära videorna i sociala medier, tweets, bilder och blogginlägg.

Dessa exempel visar att du inte bara ska trycka ut ett budskap, som man alltid gjort i traditionell marknadsföring. I nutidens reklamkampanjer bör du involvera konsumenten och rikta uppmärksamheten till platser på nätet där ni kan kommunicera och interagera.

Det är inte säkert att just ditt företag har något att vinna på att vara aktiva på Facebook, YouTube och Twitter, men det är värt ett försök att se om det finns platser på nätet där ni kan möta och engagera era målgrupper.


Lycka till online önskar,
Tomas Ohlum, SEO-specialist, copywriter, webbstrateg m.m

Anledningar att annonsera på webben 9 (10) handlar om – Resultat i realtid

Källa: Internet Advertising Bureau (IAB) UK Ex4Me

Inga kommentarer:

The Most Popular Traffic Exchange